Legyetek tökéletesek!

Jézus egy életen át tartó hiábavaló küzdelemre hív? Bűntelenséget vár tőlünk, vagy valami másról van szó?

“Ti azért legyetek tökéletesek, mint ahogy mennyei Atyátok tökéletes.” (Mt 5,48)

Az Újszövetség gyakran idézett igeszakasza ez a mondat, Jézus egy nagy tanítói blokkjának a végén szerepel. Ebben a részben Jézus az önzetlen segítségről, az adakozásról, az ellenség szeretetéről beszél, és a végén mintegy summázásképp teszi hozzá, hogy legyünk tökéletesek. A probléma az, hogy a fenti tanításoknak egyenként sem egyszerű megfelelni, nemhogy ennek a bizonyos tökéletességnek. Mit kezdjünk tehát a felszólítással?

Tapasztalatom szerint a leggyakoribb reakciók erre az igére a következők:

  1. Az ember próbálkozik és küzd, hogy tökéletessé váljon, de egy idő után – amikor rájön, hogy ez nem sikerülhet – feladja, és nem foglalkozik vele többet.
  2. Vannak, akik a rendszeres csalódások után állandó lelkifurdalásban élnek, mert nem érték el a tökéletességet. Az ő számukra ez egy idea, ami felé mindig törekedni kell, de ami itt a földön valójában nem érhető el.
  3. Van, aki úgy hiszi, hogy sikerült megvalósítania a tökéletesen hibátlan és bűntelen életet.


Érezzük, hogy valójában egyik fenti reakció sem az, amit Jézus a szavaival el akart érni. Ő nem akarta sem depresszióba, sem öncsalásba kényszeríteni a követőit. Valójában itt is olyasvalamit kér, ami nem lehetetlen. A hogyanra a megoldást a görög szöveg adja. Az itt szereplő görög szó, a teleiosz jelentése: célba ért, befejezett, teljes. A teleiosz a telosz főnévből származtatható, aminek a jelentése cél, vég, végzés. Mit is jelent ez? A magyar tökéletes szó nem rossz fordítás, hiszen ami a céljának megfelelő, az (arra, amire szánták) valójában tökéletes.

Mi az ember célja Isten szerint? Az, hogy bűntelenül éljen a világban? Nem, hiszen ha ez teljesíthető lett volna és lenne, akkor nem jött volna el Jézus megváltani a bűnösöket. Tehát mi az a cél, amire az ember életének irányulnia kell, amit be kell töltenie? Az, hogy üdvösségre jusson. Ez az elsődleges, a fő cél. A tökéletességet tehát itt nem erkölcsi értelemben kell érteni, Jézus e szavakkal nem bűntelenséget kér. Jól tudja, hogy ez nem sikerülhet nekünk. Hogyan lehetünk tehát célba értek?

Jézus a hívő ember üdvösségéről több alkalommal jelen időben beszél. Nem azt mondja, hogy aki hisz Őbenne, az majd üdvösségre jut, hanem:

“Bizony, bizony, mondom néktek: aki hallja az én igémet, és hisz abban, aki elküldött engem, annak örök élete van; sőt ítéletre sem megy, hanem átment a halálból az életbe.” (Jn 5,24)

Tehát aki hisz Jézusban – és persze meg is marad a hitben –, az betölti ezt a célt, az az ember teleiosz. Mit kér tehát végső soron Jézus ebben az igében? Legyen célba ért életünk, és éljünk ennek megfelelően. Ő mindent megtett a kereszten, hogy mi célba érhessünk. Hitet és abból fakadó életet kér, semmi mást. Az ilyen életet élő ember Isten előtt Jézus váltságáért minden szempontból tökéletes.

A szöveg forrása:
Copyright © 2012 - 2017 - www.teologiablog.hu

13 hozzászólás

  • Gravatar for Sytka Sytka szerint:

    Megint fontos és korrekt írás. Érdekességképpen az ószövetségi “tökéletes” fogalom az esetek kilencvenakárhány százalékában (pontosabb számot most fejből nem tudok) az áldozati állatra vonatkozik: azt jelenti, hogy az állat minden fontosabb testrésze ép és egészséges, vagyis megfelel a célnak, hogy áldozat lehessen. De ott sem takar abszolút értelmű tökéletességet.

    Vajon mit jelent, amikor azt mondjuk, hogy a Biblia tökéletes? Ez már provokatívabb kérdés. Betű szerint tökéletes? Vagy csak az autográfok tökéletesek? A másolatok is azok? Milyen értelemben tökéletes? Tudományosan? Történelmileg? Az üzenetében, mondanivalójában?

    Szerintem ebből kiderül, hogy ezzel a szóval nem lehet csak úgy dobálózni, és ezt te is remekül kifejtetted.

  • Gravatar for Mari Mari szerint:

    Egy prédikációban azt mondta egyik kedves papom, hogy a “tökéletes” eredeti jelentése nagyjából a “teljesen nyitott” szinonimája. Ez nem mond ellent a cikknek sem, és annak sem, amit az áldozati állat mellett jelzőként betölt:
    Nyitottnak lenni Isten akaratára.

  • Gravatar for sefatias sefatias szerint:

    még valamikor tavasszal elmentem egy adventista összejövetelre, ahol ez volt a téma. Az egyház lelkésze a tökéletességre helyezte a hangsúlyt én pedig ellenkeztem vele, és a posztban olvasható érveket felhoztam neki. Felajánlottam, hogy nézzük meg más magyar fordításokban, és görög szótárban ezt a verset, mert nem azt jelenti, mint amit ők gondolnak. A lelkész kissé idegesen mondta, hogy nem kell ide semmi, nekik jó a Károli fordítás, mert abban a tökéletesség szó szerepel, és azt úgy is kell érteni.
    Hát elég fafejű volt a fickó

    Aztán nemrég egy másik adventista sráccal beszélgettem erről. Azt állította, hogy Jézus bebízonyította, hogy tökéletesen be lehet tartani Isten törvényeit, és ezért nekünk is meg kell próbálnunk. Akinek sikerül, az bekerül a jelenések könyvében olvasható 144000 tagból álló csoportba

  • Gravatar for Lívia Lívia szerint:

    Attila, nagy köszönet ezért a szép és tanulságos írásért! “A magyar tökéletes szó nem rossz fordítás” – írod, és valóban nem rossz, de csak magyarázattal, ahogy Te is magyarázod. A “tökéletes” ugyanis a mai magyar köznyelvben nem azt jelenti, amit a Biblia idején. Ezt minden mai magyarításnak figyelembe kéne venni (és még hány ilyen hiba van…)Így lehet az, Sefatias, hogy van, aki utánanéz a korabeli jelentésnek, és figyelembe veszi, más meg nem, mint az adventista lelkész. Ha mai értelemben használjuk, és nem érezzük mögé a “teljes, kész”-értelmet, megugorhatatlanná válik a követelmény.

  • Gravatar for Takács Ferenc Takács Ferenc szerint:

    A szöveg környezetének figyelmes olvasásakor az is kiderül számunkra, hogy miben kívánja a tökéletességet Jézus. Az említett igerész a szeretetről szól, hogy Atyánk nem személyválogató és szeretének ajándékait mindenkire ontja. Ezzel azt is kijelenti számunkra, hogy a célba érkezettség (tökéletesség) a szeret mindenki irányába való megélését jelenti. Persze nem képmutató módon, hanem belülről fakadóan, szívből. A gyermek jól jeleníti meg édesapját gyermekbarátai körében, és ez az elvárása Atyánknak is, mint ez olvasható “hogy legyetek mennyei Atyátoknak fiai”. Ez jelenti az egy családba tartozás örömét, ajándékát, biztonságát is. Mivel pedig tudjuk, hogy “Isten szeretet, és aki a szeretetben marad, az Istenben marad, és Isten is őbenne. “(1Ján 4,16b), így Istennel való együtt létünk, és környezetünknek való feltétlen, mindenkori felmutatása az igazi cél, ennek beteljesítése pedig visszahat ránk. Így lesz örömteli boldog életünk a sok földi nehézség között is, mert az Istennel való folyamatos együttlét a beteljesülés, a tökéletesség.

  • Gravatar for Jorsits Attila Jorsits Attila szerint:

    Nem egy olyan bibliai kifejezés létezik, aminek a jelentését érdemes felülvizsgálni, mert úgy néha egész más jön ki belőlük. Persze vannak, akik próbálják az ilyen igéket is a mai magyar jelentésük szerint értelmezni, de az nagy kavarodások forrása (pl. ez is – katt!).

    Sytka kérdéseit kicsit kibővítve: létezik tökéletes fordítás? A szöveg ihletett, oké, a fordítások is? Sefatias lelkésze szerint Károli biztos. 🙂

    A lényeg, hogy szerintem a mai értelmében véve senki sem lehet semmilyen pozitív területen tökéletes. Célba ért igen, de azt is Jézusnak köszönheti.

  • Gravatar for Sefatias Sefatias szerint:

    Én több fordítást (értelmezést) olvastam. Pl felnőtt, érett stb

  • Gravatar for Jorsits Attila Jorsits Attila szerint:

    Ezek már közelebb vannak a szó eredeti értelméhez, de a görögben ez egyértelműen azt a bizonyos célba érést, befejezettséget fejezi ki. Az is igaz, hogy magyarázat nélkül elég furcsán festene a szövegben az, hogy “legyetek célba értek”, pedig ez a lényeg.

  • Gravatar for endi endi szerint:

    Jó írás, jó blog!

  • Gravatar for Jorsits Attila Jorsits Attila szerint:

    Köszönöm.

  • Gravatar for Rácz Norbert Rácz Norbert szerint:

    Nekem az bejegyzés elemzési módja nagyon tanulságos és már megint gondolkodásra indító. Köszönet érte!
    TÖKÉLETES. Nagyon jó a nyelvi boncolgatás, de onnan is megközelíthető a felvetett kérdés, hogy – a tökéletes ember vajon hibátlan, bűntelen-e? Vajon az Atyaisten minőségének, “tökéletességének” elérésére szólít-e fel itt Jézus? Nem épen a nekünk adatott emberi tökéletlenség az, ami minduntalan megdicsőiti a valódi Tökéletességet. Éppen ez az, ami mindannyiunk számára elkerülhetetlenné teszi a bűnbánat gyakorlását és a megváltás elfogadását. Így válik tökéletessé (emberi) helyünk az üdvtörténet misztériumában.

  • Gravatar for Molnar Gabor Molnar Gabor szerint:

    Az ember úgy tud ,célba,érni,ha nem téveszti el a célt,a bűn azt jelenti,cél tévesztő,elvesztette a célt,Ján5,24(és hisz abban aki elküldött engem) az ember mindig hisz,ha megtanul valaki biciklizni,kell ,hogy higgyen,hogy ő valóban tud biciklizni,(ha nem hinne benne,nem tudna biciklizni,és nem is próbálna felülni rá, )az ember alap természete,hogy hisz,ezért mondja Jézus (ezért is) hogy higgyen abban aki őt küldte,magyarul,mivel az ember alap természete az hogy hisz,nem mindegy ,hogy milyen irányú ez a hit,az emberek az ördögben hisznek,azt hiszik,hogy ő van,azt hiszik,Lucifer az ördög,meg a sztorit amit kitaláltak hozzá,én úgy tudom az Isteni színjátékot Dante írta,és nem a bibliában van leírva,Ézsaiás 45,5 Én vagyok az Úr és több nincs, rajtam kivül nincs Isten! felöveztelek téged, bár nem ismerél.
    6
    Hogy megtudják napkelettől és napnyugattól fogva, hogy nincsen több rajtam kivül; én vagyok az Úr és több nincsen!
    7
    Ki a világosságot alkotom és a sötétséget teremtem, ki békességet szerzek és gonoszt teremtek; én vagyok az Úr, aki mindezt cselekszem!
    Ha az ember a legalapvetőbb dolgot nem képes megérteni,nem ért meg semmi mást sem.



Hozzászólások követése (RSS)

Archivált tartalom. A blog jelenleg nem aktív.