A Biblia időszemlélete 2.

Milyen gondolkodást, ember- és világképet eredményeznek a különböző vallási időszemléletek?

A sorozat előző részében megismerkedtünk a három alapvető vallási időszemlélettel. Most arról lesz szó, hogy mi a következménye az egyes időszemléleteknek. A túlvilágról való gondolkodásunk – még a teljes tagadás is – komolyan befolyásolja önmagunkhoz és embertársainkhoz való hozzáállásunkat. A hitünk időszemlélete végső soron egész életvitelünket, gondolkodásunkat meghatározza.

Egy ciklikus időszemléletben nem sok értelme van bármilyen felelősségről beszélni, hiszen bármi történik, végül minden egy alapállapotba tér vissza. A születés és meghalás örök körforgásában – legkésőbb egy világciklus végén – úgyis minden semmivé lesz. Bármit teszünk, bárhogy élünk, az örök körforgás időről időre mindent eltöröl, hogy aztán újra tiszta lappal indítson útnak mindent és mindenkit. Az ember önmagával és másokkal szembeni felelőssége ebben a szemléletben nem jelentős, mivel végső soron, a nagy egész szemszögéből nézve semmit sem befolyásol.

A spirális időszemléletben már megjelenik az egyéni felelősség kérdése, ám mindenki számára leginkább önmagával szemben. Ebben a gondolkodásban az ember főként a saját lelkéért felelős. Ha ugyanis feltételezzük, hogy a nehéz sors, a szenvedés – legyen az nem kívánt vagy önként vállalt – egy előző ciklusban leélt élet büntetése vagy a magasabb szintre lépéshez vezető út, akkor az ebbe való beavatkozás – tehát a szenvedés megakadályozása – végső soron gátat vethet az ember továbblépésének. Így lehet, hogy bizonyos esetekben a szenvedőt “jobb” szenvedni hagyni, mint segíteni rajta.

A lineáris időszemlélet az embert, a világot egészen más perspektívából szemléli. Minden életnek felbecsülhetetlen értéket tulajdonít azzal, hogy egyediként és megismételhetetlenként tekint rá. Éppen emiatt a lineáris időszemléletnek kulcskérdése a felelősség, ugyanis nem mindegy, hogy az ember hogyan éli le az egy és megismételhetetlen életét:

“Elrendeltetett, hogy az emberek egyszer meghaljanak, azután pedig ítélet következik.” (Zsid 9,27)

Ezért a lineáris időszemlélet az, ami az emberre önmagával és embertársaival szemben is a legnagyobb felelősséget helyezi. Mindennek komoly súlyt ad azzal, hogy az egyszer már megtörtént dolgokat lehetetlen meg nem történtté tenni. Ami egyszer elmúlt, az már változtathatatlan. A bűnökért lehet bocsánatot kérni, de mivel már elkövettük, meg nem történtté tenni nem tudjuk azokat. Ezért van, hogy bár egy elkövetett bűn megbocsátható, de a következményeit attól még el kell szenvednünk.

Azonban ennek az időszemléletnek is van egy nagy problémája. Az időt egy számegyenesnek tekinti, amin mindig egyforma sebességgel halad előre az élet mindaddig, amíg a kezdettől a végpontba nem érkezik. Így a jelen mindig csak a pillanat, a múlt már, a jövő még nem létezik. Akkor ez az időszemlélet mégsem egészen biblikus? A Biblia számos helye egyrészt az elmúlt dolgokra nem úgy tekint, mint már nemlétezőkre, másrészt beszél “jövőben megtörtént” eseményekről, amiken változtatni nem lehet. Folyt. köv.

A sorozat további részei

A szöveg forrása:
Copyright © 2012 - 2017 - www.teologiablog.hu

8 hozzászólás

  • Gravatar for Vértes László Vértes László szerint:

    “Ezért a lineáris időszemlélet az, ami az emberre önmagával és embertársaival szemben is a legnagyobb felelősséget helyezi.”

    Nagyon jó meglátás, tetszik a poszt. Szerintem nincs módunkban az idő tényleges, filozófiailag pontos mibenlétét megállapítani. Azt viszont megállapíthatjuk, hogy a keresztény időszemlélet az emberiség számára a lehető leghasznosabb, minden alternatívánál jobban késztet a cselekvésre, az Evangélium életre váltására. A lélekvándorlás tana és a buddhizmus lényege, hogy időnk mint a tenger. A keresztény időszemlélet lényege pedig, hogy sürgősen meg kell valósítanunk Jézus értékrendjét, mert nem érünk rá, egyedi és megismételhetetlen életünk szempontjából közel a vég.

  • Gravatar for Zsuzsanna Tomlinson Zsuzsanna Tomlinson szerint:

    Nekem mar a puszta ido fogalmanak meghatarozasaval is bajom van. Ha az alap rossz az epitmeny bizonytalan.
    Engem valahogy nem zavar az ido,gondolom azert mert ember csinalta,onkenyes es egysegesitett. Isten igert valamit az ugy lesz. Hogy mikor az kit erdekel? Lesz es kesz. Most, tegnap , holnap. A-tol eljutni B-ig terv szerint( 5 eves…:) ).Isten megigerte akit elhivott meg is dicsoiti sztem ez a lenyeg, mert az egyes emberek halaluk pillanataban kulonbozo allapotban vannak, megigazultan mind akik megtertek, de nem egyforman megszentesulve. Vannak akik eppen a halaluk pillanata elott ternek meg. Masok egesz eletukben huen szolgaltak. Ez Istennek sokat nem szamit a mi fogalmaink szerinti ido…

  • Gravatar for Vértes László Vértes László szerint:

    “Ez Istennek sokat nem szamit a mi fogalmaink szerinti ido…”

    Teljesen igaz, és ha Isten vagy, ez helyes nézőpont a számodra. Ha nem vagy Isten, akkor mégis megfontolást érdemel a poszt.

  • Gravatar for Jorsits Attila Jorsits Attila szerint:

    Ahogyan arra mindketten utaltatok, az idő tényleg problémás kérdés. Az egyes szemléletek mindig igyekeznek magyarázatot adni rá, több vagy éppen kevesebb sikerrel. A Biblia időszemlélete különösen is érdekes, hiszen a lineáris időszemléleten belül is egy eléggé speciális eset, de erről majd a folytatásban még írok.

  • Gravatar for Vértes László Vértes László szerint:

    Kíváncsian és lelkesen várom.

    Az időről legfeljebb funkcionális igazságokat állíthatunk, vagyis olyasmit, ami kezelhetővé teszi a mi szempontunkból.

    Az egyik görög paradoxon szerint mivel a mozgás nem bontható fel elemi részekre, tulajdonképp nincs is. Ugyanígy az idő sincs, hiszen egyetlen pillanata sem határozható meg konkrétan. Persze tudjuk, hogy ettől függetlenül van mozgás, ahogy van idő is, legalábbis a mi biológiai érzékelésünk által bizonyos jelenségek mozgásként és időként képeződnek le. Ha ciklikus vagy spirális időmodellem lenne, ezt a fonalat még gombolyítanám pár ezer oldalon át, de mivel lineáris az időszemléletem, nem untatlak vele.
    Folytatásra fel!

  • Gravatar for Zsuzsanna Tomlinson Zsuzsanna Tomlinson szerint:

    En azt gondolom, hogy nem jovok tobbe ide meg olvasni sem, nemhogy elmondani a gondolataimat. A tanitok felelossegerol biztosan van egy szemelveny de azt mar rossz szajizzel olvasnam el. Azert kivanok nektek mindenben sikereket.

    • Gravatar for Jorsits Attila Jorsits Attila szerint:

      Nem tudom, hogy min bántódtál meg, de sajnálom, hogy így alakult. Egy hozzászólásnak mindig megvan az a kockázata, hogy esetleg nem várt reakciót vált ki. Nem gondolom, hogy bárki is bántani akart volna Téged.

    • Gravatar for Vértes László Vértes László szerint:

      “nem jovok tobbe ide meg olvasni sem, nemhogy elmondani a gondolataimat”

      Ha bármivel megbántottalak volna bocsánatot kérek, nem volt szándékos. Az idő kérdése elképesztően bonyolult, nem lehet vele betelni. Emberi szempontból határozottan biológiai és hormonális, külső nézetben viszont egész más, csak kár, hogy nincs igazi külső nézetünk. Illetve talán nem annyira kár, így izgalmasabb.

      Közben jutott eszembe, hogy a youtube-on videókat nézegetve mi is megéljük az időn kívüliséget, visszamenőlegesen, egy lezárt felvétel esetében. Isten ugyanezt lezáratlan felvételekkel is meg tudja tenni, amelyek a beavatkozása nyomán változnak, visszamenőleg is. Ez persze csak ügyetlen földi hasonlat.



Hozzászólások követése (RSS)

Archivált tartalom. A blog jelenleg nem aktív.