Ebben a sorozatban Jézus perének eseményeit fogjuk követni a kor történelmi, jogi és politikai körülményeinek figyelembevételével.
Kedves Olvasóim! A most kezdődő sorozat megírására már körülbelül egy éve készülök. Jézus pere annyira összetett téma, hogy egy blog keretein belül előadni különösen is nehéz. A megírás nehézségét a rengeteg történeti, jogi, politikai és személyi körülmény és adat ismertetése adja. Nem fogok minden részletre kitérni, inkább a per és az ítélet-végrehajtás azon érdekességeit fogom bemutatni, amelyek – bízom benne – sokak számára érdekesek és újszerűek lehetnek. Az anyag terjedelme miatt ezúttal hetente nem csak egy részt fogok publikálni. Fogadjátok szeretettel.
A megértéshez szükséges első feladatunk tehát megismerni annak a kornak a vezető embereit, politikai, társadalmi körülményeit, amelyben a per lezajlik. Messziről kell kezdenünk, hogy megérthessük a Jézus idején uralkodó politikai, vallási, közéleti hangulatot, ami komolyan rányomta bélyegét a Jézussal történtekre.
Salamon király (Kr. e. 965-926) halála után Izrael országa kettészakadt. Ez a szakadás egy több évszázadig tartó nyomorúság kezdete volt. A Kr. e. 7. századtól kezdve egészen Jézus koráig nagyhatalmak uralkodtak Izrael népén. Először Asszíria, majd az Újbabiloni birodalom hurcolta el a nép egyes csoportjait fogságba, ezután Nagy Sándor és birodalmának utódai, a Ptolemaioszok és a Szeleukoszok kormányoztak. IV. Anthiokhosz Epifánész (Kr. e. 175-164) szeleukida uralkodó különösen kegyetlenül bánt a zsidókkal. Minden eszközzel megpróbálta kiirtani a zsidó vallást: megtiltotta a körülmetélkedést, a tóratekercseket elégettette, betiltotta a zsidó ünnepek és a szombat megtartását, disznóhús evésére kényszerítette a zsidókat, és országszerte pogány oltárokat állíttatott fel. A Templomot is meggyalázta azzal, hogy a szent helyen Zeusz tiszteletére disznót áldozott.
Ezek az események vezettek a makkabeus (vagy hasmoneus) felkeléshez, amit Kr. e. 167-ben indított egy idős pap, Mattatiás (Matitjáhu), aki fiaival együtt kiűzte városukból, Modiinból Epifánész katonáit. Ennek hírére az országban több helyen is fegyveres ellenállásba kezdtek a zsidók, aminek következtében lassan felülkerekedtek az elnyomókon és Jeruzsálemet is visszafoglalták (máig erre a győzelemre emlékeznek a zsidók hanuka ünnepén). Mattatiás és fiai igazi hősökké váltak a nép szemében, olyannyira, hogy a harcokban oroszlánrészt vállaló Makkabeus Júdásban sokan Izrael régen megígért messiását látták, aki az ellenség legyőzése által végre elhozza a várva várt aranykort. A harcok végén Mattatiás egyik fia, Simon már annyira komoly befolyással rendelkezett, hogy a nép így döntött:
“Elhatározták a zsidók és a papok, hogy Simon legyen a fejedelmük és a főpapjuk, míg föl nem lép egy hitelt érdemlő próféta.” (Makkabeusok első könyve 14,41)
Ez a döntés belső feszültséghez vezetett, ami pártokra szakította a közös ellenség elleni küzdelemben összekovácsolódott zsidóságot. Egyesek a Makkabeusokban megváltót láttak, míg mások ellenezték, hogy a Makkabeusok uralkodói és főpapi címet viseljenek.
A sok évszázados elnyomás, leigázottság hatására a zsidókban kialakult egy harcos messiás képe, egy hadvezéré, aki erejével lerázza az elnyomók igáját, és új korszakba vezeti népét a földön. Ez a kép élt az emberek gondolkodásában Jézus idejében is. Ennek a messiásképnek Jézus perében is óriási lesz a jelentősége, mivel Jézus a nép szemében nem ilyen messiásnak bizonyult. (Folyt. köv.)
Nagyon izgalmas téma, köszi. Várom a folytatást.
Én is kíváncsian várom!
Örülök,hogy érdeklődtök a téma iránt. Nagyon nagy anyag, remélem sikerül úgy szűkítenem, hogy érthető és érdekes maradjon.
Erről írtam egy tanulmányt egy teológiai lapnak. 🙂
Meglátjuk mennyire lesz párhuzamos azzal, amit te itt elkövetsz! 😛
Oké, tessék csak kontrollálni. 🙂
Ati, ezt ismered?: Holyland_Hotel_Model_Jerusalem.pdf
Amúgy várom a következő részeket!
Igen, ismerem. Készítettem is róla egy bejegyzést, nézd meg, hátha érdekesnek találod: https://www.teologiablog.hu/virtualis-seta-jeruzsalem-makett/
Egyébként adtál egy jó ötletet a következő rész képéhez. 🙂
A harcos messiáshoz: amiről nem szokás tudni. A zsidóság messiással kapcsolatos félreértéseinek legmélyebb oka sztem az volt, hogy az Ósz-ben az első eljövetel (az Úr kedves esztendeje) és a második eljövetel (harcos és ítéletes messiás) egy-egy prófécián BELÜL együtt, egyszerre, egybemosódva jelenik meg. Ez nem volt disztingválva, és a kettő megkülönböztetését csak Jézus tette világossá. Ezért vártak ők mindjárt egy harcos messiást, s erre a pol. helyzet csak rátett egy/sok lapáttal. Ha érdekel, küldöm a próf.-locusokat.
Köszi a kiegészítést, érdekes. A locusok is érdekelnének.
Köszönöm, nagyon tetszik, én is várom a folytatást! Jó lesz oktatási segédanyagnak is!
Charlotte
Örülök, hogy érdekel a téma. Hétfőn jön a következő rész.