Mit tudunk János életérÅ‘l nyilvános fellépését megelÅ‘zÅ‘en? Milyen tanÃtás, milyen eszmék álltak működése hátterében?
„A kisgyermek pedig növekedett, és erÅ‘södött lélekben, és a pusztában élt egészen addig a napig, amelyen szolgálatba lépett Izraelben.” (Lk 1,80)
Az Ószövetséget ismerÅ‘k számára nem újdonság, hogy KeresztelÅ‘ János születésének és életének körülményei, történései sok mindenben hasonlÃtanak egyes ószövetségi személyek élettörténetéhez. IdÅ‘s, istenfélÅ‘ szülÅ‘k kései gyermekeként született például Izsák is, de Sámuel születésének körülményei is komoly hasonlóságot mutatnak a Zakariás és Erzsébet által megtapasztalt csodával. Az utóbbi esetben abban is azonosságot érezhetünk, hogy a megszületett gyermeket Å‘k is Istennek szentelték. Talán nem véletlen, hogy a fenti igeszakasz magyarázatához keleti legendák szintén egy ószövetségi történetet hÃvtak segÃtségül. Illés történetére hivatkozva (1Királyok 17) olvashatjuk, hogy a gyermek KeresztelÅ‘ Jánost hollók táplálták a pusztában, amÃg meg nem kezdte prófétai szolgálatát, amelyet Malakiás próféta (Mal 3,23) jövendölt.
KeresztelÅ‘ János gyermekkora valójában a XX. század közepéig nyitott kérdés maradt. Az emlÃtett puszta ugyanis valójában egy kÅ‘sivatag. Ilyen körülmények között nemhogy egy gyermek, de egy felnÅ‘tt ember túlélése sem lehetséges. Mi változott a XX. század közepén? 1947-ben fedezték fel a sokak által már ismert qumráni kéziratokat, amelyek azon kÃvül, hogy a XX. század legjelentÅ‘sebb bibliai felfedezésének bizonyultak, egészen új megvilágÃtásba helyezték a KeresztelÅ‘ Jánossal kapcsolatos teológiai gondolkodást.
A Holt-tenger északnyugati partjától kb. 1 kilométerre található qumráni romok már régóta ismertek voltak a szakemberek elÅ‘tt, ám a Holt-tengeri tekercsek megtalálását követÅ‘en ismét a figyelem középpontjába kerültek. Az irattekercseket, töredékeket a romok környezetében található barlangokban találták, s azok többek között bibliai könyveket, kommentárokat, közösségi szabályzatot tartalmaznak. Témánk szempontjából az utóbbi igencsak érdekes információkat szolgáltat KeresztelÅ‘ János élettörténetének, tanÃtásának megértéséhez.
Qumrán már a vaskortól kezdve lakott hely volt, de az évszázadok során több elnéptelenedést, betelepülést, újjáépÃtést is megélt. Számunkra most a Kr. e. 130 körül történt betelepülés az érdekes, hiszen ez közvetlenül a Makkabeusok fÅ‘papi hatalomátvételét követÅ‘en történt. A zsidóság egy csoportja ekkor vonult ki Qumránba, és megalapÃtotta a közösséget, amelynek célja az volt, hogy szigorú kolostori életformában, szegénységben, kultikus tisztaságban készÃtse az Úr útját Ézs 40,3 alapján:
„ÉpÃtsetek utat a pusztában az Úrnak! KészÃtsetek egyenes utat a kietlenben Istenünknek!”
A csoport vezetÅ‘i papok voltak – azok, akik nem tudtak közösséget vállalni a jeruzsálemi illegitim fÅ‘papsággal és az emiatt tisztátalanná vált kultusszal. Céljuk a törvény állandó tanulmányozása, maradéktalan betartása volt, és a szent iratok tanulmányozása, másolása mellett gyermekek nevelésével is foglalkoztak. Több külsÅ‘s szimpatizánsuk, támogatójuk is volt, valószÃnűleg ebbe a körbe tartozott Zakariás és Erzsébet is, hiszen a késÅ‘bbiekben láthatjuk, hogy KeresztelÅ‘ János tanÃtása komoly hasonlóságot mutat a qumráni eszmékkel. Mindent egybevetve nyugodtan állÃthatjuk, hogy Zakariás és Erzsébet gyermeküket a sivatagi szerzetesek gondjaira bÃzták. KeresztelÅ‘ János ifjúságának éveit tehát valóban a pusztában, Qumránban töltötte. (Folyt. köv.)